Odotuksin politiikan syksyyn!

Alkusyksyn uutisiin kuuluvat perinteisesti valtiontalouden näkymät seuraavalle vuodelle. Linja-autoalalle keskeinen tieto on se, miten joukkoliikennerahat muuttuvat. Valtiovarainministeriön julkaiseman budjettiesityksen mukaan linja-autoliikenteen määrärahat säilyvät nykyisellä tasolla. Valtion rahoitus sekä ELY-keskuksissa että valtiontuki kaupungeille on siten vuoden 2015 tasolla.

Budjettitiedot ovat meille tärkeitä, koska kyse ei ole vain yhdestä budjettivuodesta. Hallitusohjelman mukaan nyt valmisteilla olevat määräpäätökset kantavat koko vaalikauden loppuun asti. Yhteiskuntasopimuksen vaihtoehtoina esitetyt säästöt eivät myöskään kohdistu joukkoliikenteeseen.

Valtion talousarvion käsittely ja siihen sisältyvien määrärahapäätöksen valmistelu jatkunevat valtiovarainministeriön ehdotuksen pohjalta eduskuntaan asti. Ennalta pelätyt Sipilän hallituksen 15 M€ säästöpäätökset kohdennetaan nyt muun joukkoliikenteen rahoitukseen. Oletan, että poliittinen keskustelu on tästä vasta alkamassa.

Linja-autoliitto on ollut julkisuudessa määräraha-asioista lähinnä rakentavilla uudistusehdotuksilla. Sen sijaan taustavaikuttamisessa olemme tehneet laajalti linja-autoliikenteen markkinointia. Linja-autoliikenteen rahoituksen merkittävyyttä on viestinä viety poliittisille päättäjille ja hallinnon keskeisille vaikuttajille.

Mikä vaikutus liiton edunvalvontatyöllä on sitten ollut? Sitä emme voi luotettavasti tiedä edes jälkikäteen. Edunvalvonta on luottamushyödyke. Itse uskon, että linja-autoyritysten omalla toiminnalla ja sitä kautta liiton viesteillä on ollut selkeä vaikutus alaa kohtaan osoitettuun myönteiseen suhtautumiseen.

Katse on suunnattava nyt kohti tulevaisuutta. Arvioni on se, että lähivuosina käytettävissä olevalla julkisella rahoituksella saadaan parempaa tuloksellisuutta, jos julkisen liikenteen järjestämisestä palataan hiljalleen takaisin markkinaehtoiseen ja yritysvetoiseen palvelutarjontaan. Digitaalinen palveluseteli on keskusteluissa vahvassa myötätuulessa; mainitaanhan digitaalisuus ja palvelusetelit hallitusohjelmassakin.

Linja-autoliikenteen palveluverkoston ja vuorotarjonnan säilymiseen tarvitaan myös nopeita toimenpiteitä, kuten nousukorvaustason nosto yleisen säännön tai vastaavan järjestelyn kautta. Tuleva syksy näyttää sen, miten asioiden valmistelu ja päätöksenteko etenevät tämän vaalikauden alussa.

Syksyn liikennepoliittista keskustelu on muutoinkin syytä seurata tarkasti. Emme vielä tiedä, mitä uutta Sipilän hallituksen kärkihankkeet tuovat meidän alallamme ja mitä muuta on valmistelusta odotettavissa. Nyt vaikuttaa siltä, että selvitettävää, keskusteltavaa ja oman viestimme kertomista sisältyy alkavaan syksyyn keskimääräistä enemmän.