Maakuntauudistus- iso edunvalvontakysymys

Liikennepolitiikan alalla eletään aktiivista aikaa. Eduskuntakauden puolivälissä niin pitää ollakin. Aktiivisuus on toki eri asia kuin tuloksellisuus, mutta myös yksi iso ja merkittävä tulos on saavutettu.

Nimittäin laki liikenteen palveluista (entinen liikennekaari) on lakina vahvistettu ja julkaistu säädöskokoelmassa numerolla 320/2017. Se on siis laki, jonka voimaantuloa odotetaan. Lippu-ja maksujärjestelmiä koskevia säännöksiä laista tulee voimaan jo vuodenvaihteessa 2018. Taksimarkkinoiden avautuminen koittaa 1.7.2018 ilman sen kummempia siirtymäsäännöksiä.

Laki liikenteen palveluista on jo sinänsä taksimarkkinoiden osalta sellainen, että yksin siitä olisi ollut yhden eduskuntakauden liikennepoliittiseksi ratkaisuksi. Linja-autoliiton osalta on hyvä todeta se, että tätä uudistusta olemme monin tavoin olleet edistämässä. Hallituspuolueiden kompromissi on arviomme mukaan kelpo ratkaisu poliittiseksi yhteisymmärrykseksi.

Vaan ei laki liikenteen palveluista ennättänyt säädöskokoelmaan saakka, kun lakihankkeen toinen vaihe tuli lausunnoille toukokuulle. Kuljettajien koulutusta ja ammattipätevyyksiä koskevia pykäliä tullaan muuttamaan, samoin montaa kohtaa uudesta laista. Taksimarkkinan avautumiseen rinnastettavista muutoksista ei sentään ole kyse.

Toisen vaiheen muutokset eivät ole Linja-autoliiton kannalta moneltakaan osin puolustettavia. Lausuntokierroksella olleen version mukaan on lainlaatijoilla ilmeistä tarvetta edistää muuta kuin ammattimaista kuljetuspalvelua, jättää sääntelemättä kuljetus- ja kuluttajaoikeuden perusteista uusilla digitaalisilla markkinoilla ja samalla jättää uusien markkinoiden kehittyminen hyvin tulkinnanvaraisen sääntelyn varaan. Ote on siis toisenlainen nyt kuin ensimmäisellä kierroksella.

Tulevan kesän ja syksyn osalta iso edunvalvontakysymys tulee olemaan maakuntauudistus. Sen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Maakunnat eivät tule olemaan pelkkää sotea, vaan maakuntia perustettaessa uudistetaan myös nykyiset ELY-keskusten joukkoliikennetehtävät. Ne siirtyvät rahoineen maakunnille. Siinä missä Liikenneviraston ohjaus on näkynyt ja ohjannut koko maassa, vaikuttaa siltä, että Liikenneviraston yhtiöittäminen etenee liikennealan virastouudistuksen varjolla ja jättää aidosti joukkoliikenteen maakuntien itsensä hoidettavaksi.

Lähiviikkojen ja –kuukausien keskeinen liiton edunvalvonnan painopiste onkin maakuntauudistuksessa. Ja ennen kuin syyskausi koittaa, on selvää, että ilmastopolitiikan jatkovalmistelu ulottuu liikennealalle ja vaikuttaa olennaisesti henkilökuljetusmarkkinaan. Ilmastopolitiikka on pidemmällä aikavälillä niin iso aihe, että se on oman kirjoituksensa paikka.