Liikenneverkko ja sen rahoitus odottaa ratkaisua

Väylät ja niiden rahoitus ovat palaamassa liikennepolitiikan ytimeen. Näin voi ainakin päätellä avauksista ja keskusteluista sosiaalisessa mediassa, jossa esimerkiksi tienpitoa ja sen rahoitusta ei enää vähätellä. Uudistusmielisimmätkin ovat palaamassa biteistä bitumiin, vaikka samaan aikaan digitalisaatio, automatisaatio ja tekoäly muuttavat maailmaa.

Viime tammikuussa jäi Liikenneviraston yhtiöittämisestä jäljelle vain otsikot, mutta rahoituksen ongelmat eivät ole senkään jälkeen poistuneet minnekään. Siksi erilaisia rahoitusmalleja pohditaan niin politiikassa, edunvalvonnassa kuin hallinnossakin. Niillä tehtäneen politiikkaa niin oppositiosta kuin myös hallituksesta.

Kansantalouden iso kuva osoittaa pitkästä aikaa hyviä kasvulukuja. Se auttaa myös valtiontaloutta, mutta ei sellaisenaan vielä ratkaise alijäämäisten budjettien ongelmia. Hyvä kysymys on se, miten liikenneverkko ja sen rahoitus tullaan järjestämään.

Valtiontalouden vuosikellossa ei ole nyt kohtaa, jolloin rahasampo avattaisiin. Sen aika koittaa keväällä, kun valtiotalouden kehyksistä tuolloin päätetään. Perinteisesti tuota kehystä nimitetään myös vaalibudjetiksi, joten jotakin on myös liikenteelle silloin odotettavissa.

Rahoituksen ohella isot uudistukset hallinnon rakenteissa ovat näyttävästi liikennepolitiikan asialistalla. Esimerkiksi liikennepalvelulaki on jo todellisuutta, joten uudistuksen into kohdistuu jo liikenteenohjaukseen ja ehkä liikennealan virastoihin ja niiden tehtäviin. Myös maakuntauudistus muuttaa sitä, keiden kanssa liikennepolitiikkaa jatkossa tehdään ja toteutetaan.

Näillä ennusmerkeillä vuodenvaihde ja tuleva kevät osoittanevat liikennepolitiikan isot muutokset. Syksyllä odottaa maakuntavaalit ja eduskuntavaalit ovat päivä päivältä lähempänä. Vaalejakin ajatellen on liikennepolitiikan seuraaminen nyt erityisen merkityksellistä.

Toivotan kaikille lukijoille Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta 2018!

Seuraava kirjoitus

Edellinen kirjoitus

Kommentit

comments powered by Disqus