Alkanut vuosi -monien muutosten aikaa!

Presidentinvaali on nyt käyty, ja virkaanastujaiset pidetty. Liikennepolitiikkaan se ei suoraan vaikuta, mutta tulevan kevään aikana moni politiikan asia ei enää jää nyt käydyn vaalin katveeseen. Siksi myös liikennepolitiikassa on odotettavissa kiinnostava kevät.

Maakuntauudistus on keskeisin, vuosikymmenten päähän vaikuttava liikennepolitiikan uudistus. Se, miten uudistus toteutetaan, vaikuttaa siten pitkälle tulevaisuuteen myös henkilökuljetusmarkkinoihin.

Itse maakuntauudistuksen rinnalla maakuntavaalit itsessään, tulevat eduskuntavaalit ja ensi vuoden EU-parlamenttivaalit määrittävät ja ryydittävät osaltaan lähikuukausien ja vuoden poliittista linjaa. Juuri sen vuoksi tuleva kevät on liikennepolitiikassakin tärkeä.

Ilmastonmuutos, kaupungistuminen, yhteiskunnallinen tasa-arvo sekä ehkä myös EU-politiikan suuri linja ovat sellaisia asioita, joissa on paljon liityntää myös liikenteeseen. Teknologian muutos, väestörakenne ja yleinen yhteiskunnallinen aktiivisuus vaikuttavat varsinkin pidemmällä aikavälillä.

Alkava vuosi on muutosten aikaa myös siinä, miten tulemme liittona näihin kysymyksiin vastaamaan. Nyt alkavan 90-vuosijuhlan kynnyksellä on oivallinen hetki pohtia näkymää tulevaisuuteen. On siis odotettavissa muutoksia siihen, miten jatkossa toimimme ja miten liikennepolitiikan tekemiseen osallistumme.

Kevään mittaan selviää tarkemmin, miten tulemme näihin kysymyksiin vastaamaan Linja-autoliiton edunvalvonnassa. Muutoksen tarve on tulevan pohdinnan perusteena. Tehtävänämme on osaltamme uudistua ja pohtia siten, mitä ja miten voimme tähän yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistua.