Bussi on ympäristöystävällinen

Linja-autoala kantaa vastuuta tulevaisuudesta. Bussi on ympäristöystävällinen tapa liikkua.

Busseilla liikennöidään noin 450 miljoonaa ajokilometriä vuodessa. Lähes kaikki nämä kilometrit korvaavat moninkertaisesti huomattavasti saastuttavampaa ja ruuhkauttavampaa henkilöautoliikennettä. Mikäli yhdessä henkilöautossa matkustaa keskimäärin 1,5 henkilöä, niin yksi bussi korvaa 200 metriä pitkän henkilöautojonon.

Bussien tekniikka ja polttoainetalous kehittyvät huimaa vauhtia. Bussien päästövaatimuksissa siiryttiin 1.1.2014 Euro 6-aikaan. Siirtyminen Euro 5-tason moottoreista Euro 6- tasoon uskotaan merkitsevän jopa 87 prosenttia alhaisempia typenoksideja ja 50 prosenttia pienempiä hiukkaspäästöjä.

Päästötason alentumisen lisäksi uusien autojen kevyempi rakenne ja uusissa moottoreissa käyttettävät tekniset ratkaisut vähentävät polttoaineen kulutusta.

Hybridibussit kaupunkiliikenteestä yleistyvät.  Sähköbusseista on parhaillaan kokeiluja muutamissa kaupungeissa Suomessa. Pääkaupunkiseudulla testataan sähköbusseja liikennekäytössä.

Bussiala on solminut vapaaehtoisen energiantehokuussopimuksen kolmen ministeriön kanssa ja osa bussiyrityksistä on jo liittynyt siihen. Sopimuksella on keskeinen merkitys, kun pyritään saavuttamaan Suomelle asetetut päästötavoitteet. Sopimukseen liittyneellä yrityksellä on mahdollisuus saada konkreettisia työvälineitä energiankulutuksen seuraamiseen ja vähentämiseen sekä ympäristö-ja energiavastuulliseen toimintaan.