Syksyn synkkyyttä vai toivoa tulevaisuudesta?

Artikkeli on Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilän kirjoittama (LINJA 3/2020).

Syyskauden alkaessa tunnelmat epidemiatilanteesta ovat kahtalaiset. Toisaalta linja-autoalan synkkyys saa yhä tummempia sävyjä, toisaalta on kuitenkin jotain myönteisiä havaintoja ja jonkinlaista näkymää tulevasta. Olemme syksyllä kokeneempia myös siinä, miten yrityksiä voidaan tässä vaikeassa tilanteessa tukea.

Valtio on lisännyt joukkoliikenteen rahoitusta 100 miljoonalla eurolla. Summaa voi suhteuttaa siihen, että vuosittainen normaaliolojen rahoitus on samaa suuruusluokkaa. Erityisen myönteistä se, että myös ELY-keskukset saavat merkittävän, 15 miljoonan euron lisärahoituksen, jonka hankkimisessa Linja-autoliitto oli aktiivinen toimija. Ensi vuoden osalta on selvää, että lisärahoitusta tarvitaan: tältä osin odotamme viisaita päätöksiä syksyn valtion talousarviopäätöksistä.

Liittoon on tullut runsaasti palautetta siitä, että yritysten yleinen kustannustuki ei ole toiminut niin kuin oli odotettu. Olemme keränneet palautteen ja vieneet viestiä eteenpäin. Tuki on ollut ja on tarpeen yritysten toiminnan turvaamiseksi. Tuki on siksi välttämätön myös työllisyyden turvaamiseksi.

Kaukaiselta vaikuttava EU:kin voi olla linja-autoalalla hyödyksi, jos EU:n elvytysrahoituksesta kanavoidaan määrärahoja edistyksellisen liikenteen ja ympäristö- ja ilmastopolitiikan toteuttamiseksi. Liitto on hakemassa rahoitusta liikennejärjestelmän turvaamiseen ja muuttuvan liikenteen hankkeisiin. Olemme tässä myötätuulen puolella, vaikka siltä ei arjessa tuntuisikaan – poliittiset päätökset tulevat aina viiveellä.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan on jo näkymä siitä, että kattavilla rokotuksilla voitaisiin vaikuttaa epidemiatilanteeseen ensi vuoden aikana. Matkustamisen ja siten matkailun rajoitteita puretaan, vaikka tästä on selvästi isompiakin odotuksia. Keväällä ei ollut edes näkymää siitä, miten ja kuinka kauan tämä kestää. Matkailun osalta on siis viriävää toiveikkuutta ulkomaisista matkailuryhmistä. Syyskuussa vietettiin yrittäjän päivää. Yritysten ja sen henkilöstön merkitys korostuu nyt entistä selkeämmin. Tämän arvostuksen soisi näkyvän myös konkreettisesti poliittisessa päätöksen teossa. Jotain hyvääkin on siis ollut ja vielä enemmän odotamme, kun syksy etenee.